"החלום שלי זה לעשות מה שאחרים לא יכולים לעשות"

"לצערי, נפלנו פה", הוא אומר, "יש המון סמים, המון 'נייס גאי'. לקחתי את הילדים האלה עליי. יש המון ילדים שנפלטו. אני מסתובב בלילות מחפש אותם, לוקח ועוזר להם. מי שעושה בגרות, אני מסדר לו עבודה"
צבי הדס 21 Comment on "החלום שלי זה לעשות מה שאחרים לא יכולים לעשות"

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש בשיחה לגלובס: "גם באירועים אני יושב עם האנשים באולם ולא עם המכובדים" • "התחלתי לעשות פה לפני כמה שנים טקסים ליום העצמאות וליום ירושלים. לא אהבו את זה כל-כך הרבנים והחרדים, היו הפגנות, אבל ברוך השם"

צילום: בועז בן ארי
"לצערי, נפלנו פה", הוא אומר, "יש המון סמים, המון 'נייס גאי'. לקחתי את הילדים האלה עליי. יש המון ילדים שנפלטו. אני מסתובב בלילות מחפש אותם, לוקח ועוזר להם. מי שעושה בגרות, אני מסדר לו עבודה"
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מדי שנה מפרסמים העיתונים הכלכליים בישראל מדרגים ורשימות של צעירים מבטיחים. יש רשימה של עד גיל 30 ויש עד גיל 40, יש נשים מובילות ויש ויש. לפני מספר ימים פורסמה רשימת הצעירים המבטיחים עד לגיל 40. ברשימה היו שניים שמשתייכים למגזר החרדי, אחד מהם הוא ראש עיריית אלעד ישראל פרוש.

עיתונאי גלובס, דרור פויר, ערך איתו שיחה ארוכה ממנה אנו מביאים פה ציטוטים.

"פרוש, איש עדין וגדל מידות, אמנם טוען שהוא בכלל לא רצה בזה ושכל רצונו היה ללמוד בישיבה – אבל למשפחה, למפלגה ולגנטיקה היו תוכניות אחרות בשבילו. הוא שירת ביחידה לזיהוי חללים ובקצין העיר ("גירדתי אנשים עם שפכטלים בפיגועים", הוא אומר ומראה בגאווה תעודת הצטיינות שתלויה על הקיר בלשכתו), ואחרי שחרורו החל בפעילות ציבורית. "הם לא חלמו שאלך לפוליטיקה", הוא מתייחס למשפחתו. "למדתי, חמי החזיק אותי כלכלית, עד שיום אחד חבר נכנס לכלא, והבנתי שיש ציבור שלנו בכלא, וצריך ללכת לשם".

פרוש הקים עמותה בשם "חיים לנפש", שעזרה לאסירים וגם לחולים סופניים ותשושי נפש, מה שעזר מאוד להעלות את המודעת למחלות נפש במגזר החרדי – "בחברה שלנו זה היה פיל בחדר. הייתי מכור לדבר הזה. זו הייתה העסקנות שלי. אשתי הייתה הורגת אותי, כל החגים הייתי בבתי כלא".

ופוליטיקה?

"לא חלמתי על פוליטיקה, עד שיום אחד כתבו לסבא שלי שצריך עזרה באלעד, ופשוט שלחו אותי הנה".

זה היה בשנת 2008 (פרוש הוא יליד 1980) כשמאחוריו ותק פוליטי מסוים: בגיל 26 כבר שימש כמנכ"ל אגודת ישראל בירושלים. פרוש נבחר לכהן כסגן ראש עיריית אלעד, כנציג החסידים (אוכלוסיית העיר מורכבת מ-60% ספרדים, 20% ליטאים, 20% אחוז חסידים ו-10%דתיים לאומיים – "וכן", אומר פרוש, "אני יודע שזה יותר ממאה, אבל יש זליגה מפה לשם").

באוקטובר 2013 ניצח אחרי מערכת בחירות סוערת את מועמד ש"ס ונבחר לראש העיר בגיל 33. הוא קיבל עיר בגירעון של עשרות מיליוני שקלים עם חשב מלווה, פיטר והחליף את כל צמרת העירייה, ויצא למלחמה על האיזון התקציבי של העיר: מתרומות ועד להשגת מקורות הכנסה (כמו ארנונה מסחרית) – ונראה שהוא בדרך הנכונה.

הוא הבכור מבין 12 אחים. אף אחד מהם, לדבריו, לא בפוליטיקה. "התחברתי לספרדים ולאוכל שלהם, תאמין לי. הייתי צריך להיכנס לזה, בחיים לא פגשתי ספרדים קודם. החום שלהם… האמת, הציבור שהביא אותי הנה קצת כעס עליי".

הדבר המרשים ביותר בפרוש – ראש העיר הצעיר ביותר בישראל, בעיר הצעירה ביותר בישראל (עם כ-65% מתחת לגיל 19 ויותר מ-1,800 לידות בשנה) – זו הפתיחות והכנות שלו; האיש לא מטאטא שום בעיה ושום קונפליקט מתחת לשטיח. הוא מדבר על העוני בעירו המדורגת 2 מתוך 10 בדירוג החברתי-כלכלי (השכר הממוצע בעיר הוא טיפה יותר ממחצית השכר הממוצע בישראל, למרות אחוזים גבוהים של יציאה לעבודה); על בעיות של נוער נושר, אלימות, סמים ופשע. "לצערי, נפלנו פה", הוא אומר, "יש המון סמים, המון 'נייס גאי'. לקחתי את הילדים האלה עליי. יש המון ילדים שנפלטו. אני מסתובב בלילות מחפש אותם, לוקח ועוזר להם. מי שעושה בגרות, אני מסדר לו עבודה".

הסמים והאלימות באלעד נותנים פתח הצצה לאחת הסוגיות הגדולות בעולם החרדי: מעמדם של בעלי התשובה. ובכן, הוא נמוך יותר מנמוך – בקבלה לישיבות, בשידוכים, במה לא, ובאלעד יש ציבור גדול כזה. "רבים מהם יוצאי בת ים, פרדס כץ וכדומה", אומר פרוש. ולא פעם קורה שההורים חוזרים בתשובה, לפעמים יושבים בכלא, אבל הילדים לא, וזה מה שיוצר את הבעיות. אבל פרוש, כאמור, לא מטאטא. "צריך לדבר על הכול", הוא אומר, "וצריך להילחם על הילדים. כל ילד הוא יהלום. עץ מבוגר שקרה לו משהו, אתה כורת, אבל עץ צעיר אתה עדיין יכול ליישר".

הדרך של פרוש היא לבנות ולהקים את כל מה שחילונים לא מצפים למצוא בעיר חרדית, שמפתיעה בניקיון שלה, ודאי ביחס לערים חרדיות אחרות, שכל אחת מכוערת יותר מקודמתה. הוא בונה פינת חי ואמפיתיאטרון וחוות סוסים ("נערים שלנו ידריכו שם"), ובפעם הראשונה במגזר החרדי: הוא בונה בריכת שחייה. לפי הדרכת הרבנים, הבריכה תהיה תת קרקעית, ומעליה ייבנו ספרייה ואולם אירועים. פרוש מראה את המצגת בחדווה ובגאווה, ומבטיח שבתוך שנה וחצי אפשר יהיה להשתכשך. "חשוב לדאוג לשעות הפנאי של הילדים", הוא אומר, "לתורה יש פה מספיק זמן ומספיק מקום, ברוך השם".

בנוסף, הוא גם משקיע המון בדברים שנחשבים חילוניים למהדרין, כמו תזונה ("הציבור החרדי תמיד הצטייר כמי שלא דואג לבריאות, אבל לך באלעד היום, וכל ילד יגיד לך שחשוב לאכול ירקות בחמישה צבעים"); כמו מיחזור ("כל שנה אנחנו מכפילים את כמות המיחזור"); ואפילו בבטיחות בדרכים: "ילד מתחת לגיל תשע לא חוצה כביש לבד. אין ילד שלא יודע את זה. החלום שלי זה לעשות מה שאחרים לא יכולים לעשות. אני משתדל לקום בבוקר ותמיד להישאר עם החזון".

כמו כן, בעתיד תיפתח תחנת רכבת באלעד, כביש גישה נוסף ייסלל ומרכז מסחרי ייבנה. "זה הולך לנפץ כמה מיתוסים, אתה תיראה: אני הולך להקים פה מרכז, מרים אגם – למה, רק לחיים ביבס (ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות) מגיע אגם? סביב האגם נעשה שביל לאופניים, מסלולי ריצה, משהו מהמם, בתי קפה. כן, חרדים יושבים בבתי קפה. מה יש? מה קרה? אנחנו לא הולכים? אנחנו לא יושבים? מה אתה צוחק?".

"כרגע אני סיימתי עם המגורים – קודם כול, צריך לייצב את העיר כלכלית. בנו פה 8,000 יחידות דיור בלי תשתית של עבודה, של בילוי, של תרבות, כלום. יש פה צימאון לא נורמלי לתרבות. למדתי שבחמישים אלף שקל אתה מביא הצגה ומרים את כל העיר, מכיר את יוס'לה הקבצן?".

האמת שלא.

"אתה מפסיד, אחלה הצגה… כמו שיש ילד כאפות, אנחנו תמיד היינו עיר כאפות. די! גם התחלתי לעשות פה לפני כמה שנים טקסים ליום העצמאות וליום ירושלים. לא אהבו את זה כל-כך הרבנים והחרדים, היו הפגנות, אבל ברוך השם, תיראה", פרוש שולף תצלומים של טקסים הומי אדם. "עשרות אלפים באים. אחד משלושת הילדים החטופים שנרצחו היה תושב אלעד – איל יפרח. זה מאוד גיבש את העיר ומחק הבדלים בין דתיים לאומיים לחרדים".

ומה אתה עושה חוץ מפוליטיקה?

"הרבה תחביבים אין לי. אני אוהב ללכת לשמח. למדתי לנגן גיטרה, זה עוזר לי להתקרב לילדים"

תן לי את סדר היום שלך.

"קם בשש וחצי, רבע לשבע שחרית, אחר כך טובל במקווה – כל יום טובל. זה הזמן הכי טוב לפגוש את האנשים בעיר. לשמוע מה בוער ומה מציק. ככה הורדתי את מחיר הכניסה למקוואות מעשרה לשלושה שקלים. אחרי המקווה חוזר הביתה, לוקח ת'ילדים לגנים ולבתי הספר. 8.00 – שם אותם, הולך ללמוד חצי שעה. דף יומי. משהו שייכנס לראש. שמונה וחצי במשרד, עובד עד הערב.

"בערב – אירועים, לפעמים שבעה-שמונה אירועים בלילה (הוא מראה לי את היומן שלו ואני מתרשם שזה נכון). חוזר בחצות, ואז עושה עוד סיבובים בלילה לחפש את הנערים, לשבת איתם עד שלוש-ארבע בבוקר ככה. תמיד התחברתי לאנשים הלא נורמטיביים. גם באירועים אני יושב עם האנשים באולם ולא עם המכובדים, אתה צריך לראות אותי קופץ עם הילדים בשמחות. כזה אני".



21 תגובות

מיין תגובות
  1. 21

    ראש עיר חילוני למהדרין

  2. 20

    לפי הגדרת חז"ל זהו בדיוק מעשה החזיר

  3. 19

    תראו מה החסידים הביאו לנו בגלל אינטרסים נדלניים!!!
    תראו איזה מפלצת איזה מן יצור כלאיים שמכניס את כל החילוניות לעיר
    איפה הרבנים???????????

  4. 18

    מזעז מחריד שזה מה שראש עיר חרדי אומר בפורום נגד הרבנים מהזה לא אהבו היהדות עושרת הקב"ה ואני מודה כל יום ויום שאני יהודיה גאה שעושה רצון הבורא

  5. 16

    זה נראה שכל התגובות פה זה אדם אחד ששלח אחד אחרי השני

    1. יש לך טעות חבר(פרוש? מני אמיתי?ישי קליין?)!
      תקלוט הציבור החרדי רוצה להישאר חרדי ולא מוכן לשלם ולהקריב את ציפור נפשו
      עבור קריירה ופופוליזם של מי שלפי עדויות מוסמכות לוקח כדורים…

  6. 15

    לא מאמין מה שאני קורא!!!
    "גם התחלתי לעשות פה לפני כמה שנים טקסים ליום העצמאות וליום ירושלים. לא אהבו את זה כל-כך הרבנים והחרדים, היו הפגנות, אבל ברוך השם, תיראה"

  7. 14

    מתיוון תרבות יון לא פלא שהתפרסם לאחרונה שהעיר אלעד נמצאת עם שיעור של 39.3% גיוס ושיעור הלחימה הגבוה ביותר בארץ הוא באלעד 56.8% רח"ל חרדים תברחו מאלעד זה יותר גרוע מעיר חילונית

  8. 13

    בעיתון המקומי "קוראים אלעד" בגליון 763 בעמ' 30 פורסמה הזמנה רשמית של עיריית אלעד הקוראת לכלל תושבי העיר לחגוג "שמחה של מצוה" בחגיגות יום העצמאות לישראל"
    אני לא יודע אם הוא ראוי להקרא דתי חרדי הוא בודאי לא זקנו ר' מנחם מתהפך בקבר על נכדו שיצא לתרבות רעה
    http://korimelad.comiton.com/?page_id=1753

    1. לא מי אתה מתכוון שהוא לא ראוי להקרא חרדי לאלון טיברגר(היה בעבר וכנראה גם נשאר מזרוחניק) או לפרוש?…

  9. 12

    בתור תושב העיר עשה ועושה המון למען העיר ותושביו, הרווחנו בגדול !!!
    אי אפשר לרצות את כולם, יש כמה וכמה מגזרים וכל אחד רוצה את האינטרסים שלו.
    אני מסתכל על הכוס המלאה וברוך ה' שמח.

    1. אתה יכול לדייק ולכתוב אלעדי חסיד, ואז הכל מובן – אתה מחזיר בכוס המלאה וכל השאר מחזיקים כוסות חד פעמי ריקות
      בעצם גם לא מובן, לא אכפת לך מאידישקייט???
      הבחור יעשה מה בא לו בעיר מבחינה רוחנית, ואתה תהיה מבסוט רק כי הוא
      חסיד כמוך, יענו מאנ"ש??????????

  10. 11

    היה מצופה מעיתון גלובס כעיתון כלכלי שיעשה קודם שיעורי בית ויחשוף את המחדשל של הימור העיריה על בינוי כל מוסדות הציבור בעסקה מוזרה (יותר מוזרה מעסקת הצוללות) עם קבלן אחד שפשט את הרגל, ומאז במשך חודשים רבים הכל תקוע,לתפארת פורוש ולתפארת העיר אלעד

  11. 10

    זו אשמתכם בחרתם בו בגדתם בקריספל ובחרתם בו בחסיד הזה פורוש תאכלו אותה עכשיו…..נקווה שבבחירות הבאות תחזרו לצור מחצבתכם ותבחרו בנציג ש"ס כמו בשנים עברו [למרות שהייתם מאוכזבים בעבר]וביחד תעשו מהפך ותרימו את קרנם של בני עדות המזרח בעיר כי זו לא הדרך לבגוד! עם מרן היה איתנו לא הייתם עושים זה אחרי מה שקרה אתם מרשים לעצמכם לעשות מה בא ולבחור במי שמועצת החכמים לא תמכה, בקיצור בבחירות הבאות אנו מקווים שלא תבגדו ואז לא תתאכזבו מהפורוש הזה שממש מחלן את העיר עם ימי העצמאות וירושלים שלו ….מה הסיפור ? מה נגיד לילדים שיש הופעה כי חג העצמאות היום?….אולי הוא גם יגיד לכולם לעמוד דקה דומיה ביום הזיכרון??? הוא הגזים אבל בעזרת ה' נתקן את מה שהוא מתחיל להרוס!!!

  12. 8

    לכל אלה שמנצלים את הבמה כאן נגד חסידים, תרגעו, אנחנו כחסידים סובלים לא פחות ממנו
    אנחנו כגננות שעובדות במוסדות שלו מקבלות שכר רעב שאני פשוט מתביישת לכתוב כמה (פחות מ-3000 ש"ח)
    התאגדנו דרך ההסתדרות (לא אני יזמתי ולא יודעת אם זה טוב, אולי זה מסירה אבל שכולם ידעו גם הוא "מוסר"
    ואולי "המוסר" הכי גדול לכל מי שיודע)
    לא הציבור החסידי בחר אותו , זה פשוט כח פוליטי דינמיקה שלנו אין שליטה עליו, עוד לפני הבחירות סבלנו
    ממנו הוא השתלט על הגנים שלנו שהיו בבעלות של שטיין, ומיד אחר כך לא שילם משכורות

  13. 7

    הלו אתה זה שפרוש מנסה לחלן את העיר לא אומר שקריספל יותר טוב יש לי הרגשה ששרןליק עושה את להחניף לספרדים ולדלי"ם וריקים

  14. 6

    קריספל וצברי באו לנאום בשמחה של מצווה ביום העצמאות של פרוש כך שאתה טועה שקריספל יותר טוב לפחות הוא לא מתחסד עם שטריימל כמו פרוש יש לי הרגשה שפרוש בובה על חוטים ומישהו מתוחכם בהרבה מנהל את החילון הזה פרוש נראה די מטומטם

  15. 5

    רבותי
    כשפרוש בא לאלעד זה היה נראה כאילו אלעד מקבלת פליטים מקבלת צכצכים הוא לא מכיר את אלעד הוא גם לא מתעניין בעיר הזאת אך מה לעשות שדחפו אותו
    הלוואי שיעוף הכי מהר מעיר הזאת וילך להיות ראש עיר בתל אביב שם גם יום העצמאות הרבה יותר רציני
    בהצלחה שרוליק